Monday, February 22, 2010

at last!!!

assalamualaikum!!

yup yup....sorry lme x update...
guess what??
im just finish my foundation studies as an architecture and environmental design student in UIA in PJ...
mmg letih...and da start miss dengan kawan-kawan..
right now im in home spending my quality time with my family

sebut pasal hari ni...
tak tau nak buat ape..aku pegi la merayau-rayau kat area Melaka..
kebetulan memang bawak lomo cam and tons of films....macam-macam....120mm,35mm,negative and slide....tapi bukan fresh or expired...tapi yang da pakai punye...tak develop lagi......
kalau setakat 35mm negative,kat Melaka mane-mane pun boleh process....tapi yang problem nya 120mm and slide film.....ye la jarang orang pakai film camni sekarang nie.....

bile da fikir prob camni,aku da mula la start gelabah.....hahahah......so tadi bermula la pengembaraan aku mencari kedai film yang boleh buat cross propcess and develop 120mm film...heee

memang kelakar.....ada satu kedai nie own by apek la....aku tanye dier

aku: uncle, you boleh buat cross process tak??

tapi apek tu dengan selambenye...

uncle: cross process tu apa ha???

aku terdiam...la...takkan x tau....aku tengok kedai dier memang classic la...ADA SEAGULL!!...tapi rosak...pastu LEICA la...RICOH....pendek kata....classic camera la...
tapi takkan tak tau cross process...

aku jenuh la citer kat dier...tapi malang nye....dier tak berapa nak paham...aku redha je...huuu

aku pergi membawak diri....ade la dalam 3 or 4 kedai tadi....

AT LAST.....

ade satu kedai nie..nama dia 'SYARIKAT GAMBAR BERWARNA PERTAMA'
hmmm.....tengok name kedai tu macam ade harapan je....
aku pun pegi la jumpe tokey tu.....
WAAAAA!!!!!! dier ade buat service cross process la....yang lagi best....ade service 120mm pulak tu...wei!!! tak boleh jadi nie....aku pun bawak keluar la semua film aku...develop skali trus...

tapi dalam seronok tu,tokey nie jugak telah mengecik kan ati aku...dier tanya aku...

tokey: lu pakai 120mm camera apa???MAMIYA ka???

aku pun selamber jawab...

aku: Diana F+ (sambil tunjuk kat dier camera aku)

dier diam ........pastu...

tokey: HAHAHAHAHAHA!!!kawan...ini camera apa ha?? tak pernah tengok pun...

kau cube bayangkan....da la gelak kuat pastu dok kutuk camera aku....kuang ajaq!!!
tapi takpe....gua sabar je....

hmmm....tak pe la....tokey tu cakap esok siap....aku pun da tak sabar da nie
ok...gerak dulu...nanti aku update bile film tu da develop..

akum and lomo on!!!

5 comments:

  1. haha
    itu okey lagi wo.
    aku tunjuk diana aku kat tokei apek tempat beli 120 dea ckp "ini kamera beli kat pasar malam rm2"
    wei apek ni rm195 ah!

    ReplyDelete
  2. HAHA, biasalah kalau kena kutuk
    and jangan cakap cross process, memang biasanya diaorang tak faham
    kalau ada slide film, cakap je nak cuci guna chemical C41.
    some kedai tak kasi. takut rosak
    kalau nak ambik risk, paksa sikit so that dia buat
    aha :D

    ReplyDelete
  3. Gila bodoh apek tu! Memang sakit hati lah. Pernah lah terserempak dengan keadaan macam tu. Panas je. Kudos to you bersabar dengan keadaan macam tu. :)

    ReplyDelete
  4. dude,kedai gambar yg kau kata ada kamera leica ricoh tu,kat area mana kat melaka? :)
    saja tnye~

    ReplyDelete